29 maj 2017

En kört summering av gestaltningsarbetet



Det har varit PRETTY intense senaste veckan och bloggen har inte fått vara så mycket till bollplank som jag hade velat. Men här kommer några slutkommentarer kring att använda konstnärlig gestaltning som undersökningsmetod + tankar kring hur jag valde att presentera verket på Konstepidemin.

Som undersökningsmetod har det minst sagt varit lite trixigt att använda gestaltning. Jag vet att vi hela tiden tränar oss på detta men jag har ändå haft lite svårt för att se på vilket sätt gestaltningen kan bidra till uppsatsen, till FORSKNINGEN. Det tydliga syftet med gestaltningen ska inte bara vara formulerat i huvudet utan också formuleras i textform + kopplas till syftet med forskningens tydliga frågeställningar och litteratur. Vissa stunder har jag upplevt gestaltningen vara alltför subjektiv, att det inte rört sig på det objektiva plan som det kanske borde när det ska vara ett bidrag till forskningen. Ändå har gestaltningen varit det som lett mig in på ämnesområdet och som har varit inspirerande, roligt och utmanande. 


Viljan med gestaltningen har varit att utforska det obehagliga och det främmande. Hade jag fortsatt med arbetet så hade det fått utgå mer ifrån informationsflöden. Nu utgår det från det obehagliga kopplat till kroppen. Samtidigt syns detta bara i kontakt med en ljuskälla, något som skulle kunna kopplas till det digitala och till vår "upplysta" skärmkultur. Det skulle också kunna fungera som en kommentar just till de skräddarsydda informationsflödena, att de (via cookies och vinst-intressenter) inte själva låter oss upptäcka det främmande eller det som vi inte trodde att vi behövde utforska.

För att kunna presentera hur vi, nästan genom ett eget aktivt sökande, kan utforska det obehagliga eller främmande så valde jag att ha mitt verk längst in i utställningslokalen, knappt synbart. Och väl på plats måste ficklampor användas för att lysa upp ristningarna som ska stå för det obehagliga. Hur tydligt det kommer fram att det gäller att själv hitta det obehagliga är lite oklart men det är syftet med valet av upphängningsätt och placering.

Från början hade jag tänkt använda två-tre overheadapparater för att två stycken skulle visas väldigt stort och för att besökarna sedan skulle kunna byta ut delarna. Men då lokalen på Konstepidemin var rätt så begränsad + att jag behövde ha mörker så fick det bli upphängda, något mindre bilder på väggen.

-


Det var allt för nu. KRAMIxXz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar