23 sep. 2014

Reflektion assignment #1



Jag och Ingrid har startade tillsammans:
#1 -(Till Jenny och Sofia):




Gör en tolkning:







Bilden visar verket Artériosclérose
av skulptören och bildkonstnären Arman, från Frankrike som var en av nyrealisterna under 50-,60-talet ofta i sina verk använde vardagliga saker, som en kritiskt röst (tror/hoppas jag) mot massproduktion och den ökade konsumtionen. Fler ljuvliga verk av Arman:








Vi valde delvis verket för att det finns med i boken Art Since 60 som vi ju har läst lite i, men också för att vi var nyfikna på vad det skulle bli för resultat, vad i verket de skulle föra med in i ett nytt verk. Jätteroligt och
jag tycker att både Jenny och Sofia gjorde en väl utförd tolkning och att man tydligt såg deras egna uttryck och stilar samtidigt som kopplingen till Armans verk inte heller var svår att läsa in. Vi skickade inte bara en bild utan skrev också "Gör en tolkning" för att vara extra supersupertydliga. Men den lilla meningen säger egentligen ingenting, så ska vi använda oss av en bild igen så kan vi nog lika gärna skippa tråkiga ord.

När jag och Ingrid tittade på assignmentresultaten utgick vi från BVK:s bedömningsmatris och under processdelen pratade vi först om att det är svårt att se den om personen inte skrivit lite om den själv. (Det här har jag också tyckt varit svårt att avgöra när man gör egna assignments, ska man skriva om sin process eller bara presentera ett färdigt resultat, ev. ta med en skiss eller annat.) Men nu tycker jag att Camilla gav oss ett tydligt svar på det. Är det något man undrar - fråga. Ja, så enkelt kan det vara. Och kanske inte då - "hur tänkte du?" utan mer specifika frågor, "vad fick dig att välja den blå färgen?" osv. Heller inte att lägga in egna värderingar utan fråga om skaparens intentioner. Så nu kan vi minsann inte längre vara kritiska till vad vi INTE kan läsa in i verket och jag själv behöver inte lägga tid på att presentera en process, WIN WIN.

Kom också att tänka på de här fina bilderna när jag tittade lite på Armans verk!
( https://www.facebook.com/media/set/?set=a.745779162161069.1073742775.109328009139524&type=1 )











Assignmentet som jag fick (av Roman och Jonas):


Öppna garderoben,
hitta kulturen,
gestalta.


Jag tyckte väldigt mycket om det här assignmentet. Vad hittar jag för kultur - konstnärliga saker, värderingar, mönster, lekar, normer i miiin garderob? Hur får jag det som finns där att vakna till liv? Min första tanke var att sy eller göra någon mönsterkombination av dukar. Sedan började jag teckna på slitna gamla lakan. Men med tanke på den begränsade tiden ändrade jag mig och fotade klädhögarna i garderoben istället. Sedan fastnade jag vid datorn, photoshop, gamla foton från min mosters bondgård och kopplingen mellan kläder och djur kändes viktig att ta itu med (igennnnnn)... Även om det handlar mest om får, getter, kaniner eller andra pälsdjur inom klädindustrin så ville jag i alla fall få fram något om människans hand och kontroll över alla djur. Kanske hade det räckt med en bild men eftersom jag har otroligt svårt för att sålla, och gärna anstränger ihjäl mig, så fick det bli flera stycken. Och här kommer ytterligare några ur processennnnn.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar