28 sep. 2014

Reflektion Assignment #2




Assignment numero 2 (till Caroline och Didi):


Spegla din närvaro
I en skuggvärld
Låt ingen se i dina ögon



Ingrid och jag ville hitta på något som var öppet för tolkning och kanske lite svårt att direkt få en klar idé/bild av. Där man kunde experimentera och kanske ägna en tanke eller två till frågor om identitet/existens/sociala konstruktioner osv. Nu var inte Didi eller Caroline med på assignmentgenomgången, så jag vet inte riktigt om de tyckte att det var en intressant uppgift eller ej, men hoppas att den var lite rolig i alla fall. Jag var jättenyfiken på vad en skuggvärld skulle kunna vara för något och Didi hittade den under ytan och Caroline i spegeln. Båda valde att ha med sig själva och att använda sig av fotografi. I efterhand undrar jag lite vad som skulle ha hänt ifall man tog bort "din"/"dina" och Lina kom med förslaget "Spegla EN närvaro".. Jag tycker att assignmentet var väl utfört av mina medstudenter och att resultatet var spännande. Dock hade jag gärna velat att de kanske kunde fördjupa sig lite mer i någon del (material/teknik/tanke/ord/känsla) för att driva processen ännu längre fram.





Och det jag fick (av Christine och Mikaela):

Du är hjälten

Du är skurken
Skapa berättelsen



Rolig uppgift och det kändes som att man kunde göra i stort sett vad som helst. Både jag och Ingrid valde ändå något allvarsamt och politiskt (trots att det, som Katti sa, var ett lekfullt assignment). Min berättelse fick handla om hjälten och skurken Göran Lindberg och hans sexköp/våldtäktshistorier M.M. Det var första tanken och sen kunde jag inte riktigt släppa den. Ett litet experiment blev det väl i och med att bilden blev ganska rå plus att jag själv sitter fraaamför denna förbrytare (obs. det har inte hänt irl) men nu känns det lite som att jag har flyttat fram min gräns och kanske får man lov att göra något ännu sjukare nästa gång. Tror också att teckningen på Lindberg kan hänga ihop med att jag i samtidskonstuppgiften utgick från James Unsworths verk "Everybody wants to be happy":


  SE MER MYS? ;) http://jamesunsworth.com/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar