23 sep. 2015

APPROPRIATION ~ 2

 

Verkstadsveckan:

Vi fick bl.a brodera på symaskin, testa alginat och limma på trådar vi format och som sedan stelnade. Det var trevligt, rogivande och bra att få lära sig små övningar som säkert passar utmärkt att ta med till sina elever. På bilderna nedan har Meredith Woolnough med alginat + symaskin gjort fina skapelser. Väldigt härligt att se och kul att kunna mer om processen bakom.








Via Meredith Woolnough hittade jag Hillary Fayle som också arbetar med symaskin, fast blandar in naturen i sitt arbete. Väldigt pilligt och trevligt!









 



Appropriering och gestaltning:








Nu under GIBCA har jag fastnat lite extra vid Phoebe Boswell och hennes installation The Matter Of Memory. Det blev inte riktigt som jag först hade tänkt, då jag mer var inne på Jacob Kirkegaard eller Inmaculada Salinas. Hos dem fanns en hel del att gå vidare med, men eftersom betänketiden inför det här arbetet = 0, är det bäst att bara köra igång DIREKT och första idén jag fick var från Boswells verk. Här finns så mycket att utgå från! Film, skulptur, teckning, porslin, projektioner, ljud osv osv. Installationen går att se här::: https://vimeo.com/98470657 -fast från en annan utställning än från Hasselblad, men den är i stort sett likadan.
Jag har inte läst något mer om hur hon arbetar, än det som står i GIBCA-programmet. Men som jag tolkar det handlar hennes installation om familj, uppväxt, historia och minnen. Kanske tar jag inte reda på så mycket mer än det förrän jag börjar komma någon vart med mitt. Risken finns säkert att jag vill blanda in lika mycket tankar och idéer som hon har haft och det blir ju alldeles för stort! Därför är jag just nu bara fokuserad på att göra något liknande fast enkelt och utifrån en uppväxt och historia som finns närmre mig.

Phoebe Boswell har bland annat med en stor mjölkkanna och i den visas en film på en diande kalv. Jag har nu fått en gammal mjölkkanna i vilken en ipad får plats och funderar på att visa filmen ovan, som är från när jag var beeebis (har inte klippt/fixat färdigt den än). Det här tänker jag koppla till mjölkindustrin och det att man tar bort kalven från kon ---- antingen jämföra det med den mänskliga förälder och barnrelationen eller jämföra det med en annan dryck; alkohol och hur den/missbruket på ett liknande sätt kan få ett barn att tas ifrån sin förälder. Fysiskt och/eller psykiskt.
Anledningen till varför vin- och ölflaskorna ska få ett nytt utseende tror jag är för att jag vill försöka föra in känslan som kommer med en fylla?? T.ex glädje, självförtroende, dans, sex, mod?? Men också ångest, minnen, depression och andra starka känslor..


Djurhållning --- på en enkel bondgård
Alkoholism --- på en enkel bondgård
Mor+dotter-relation --- på en enkel bondgård
Livet --- på en enkel bondgård
-----
Finns det någon Minsta Gemensamma Nämnare...?



Mjölkvin. Vinmjölk. Ammas eller mjölkas THE MATTER OF MEMORY



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar