30 apr. 2017

SCHÄLVSTÄNDIGT ARBETE



Gestaltning & verksbeskrivning:
 

OKI BLOGGO, nu är det dags för en bättre sent än aldrig-uppdatering. Uppsatsskrivandet handlar om information kopplat till det främmande. Om hur skräddarsydda digitala informationsflöden riskerar att skapa ett xenofobiskt samhälle. Läser om att vara informerad/att informera sig och hur det krävs att verkligheten utanför ska synkroniseras med de egna tankarna. Eftersom vi lever i ett informationsteknologiskt paradigm formas samhället och kulturen av informationen som genomsyrar allt och hur denna information förvaras och fraktas genom vår tillvaro. Syftet med gestaltandet är att lyfta in allt det där främmande som de flestas FLÖDEN kanske sållar bort. Eller som de flestas flöden aldrig ens innehållit. För att fånga FRÄMLINGSKAPET har jag börjat med att bara utgå från mig själv. Låtit allt komma ut. Som i det vanliga gestaltande arbetet finns det känslor/erfarenheter/upplevelser som bara måste komma ut. Allt det där icke-präktiga, främmande, äckliga, uppgivna, nedriga, usla, undergivna.

Under senaste gestaltningshandledningen och mitterminsöverlämningen fick jag tips om att gräva mig djupare ner i det morbida/sjukliga träsket + att läsa Julia Kristevas teoretiska koncept kring abjection (det som bl.a påminner oss om vårt "djuriska" ursprung och som utvidgar gränserna vi har kring oss som subjekt). Så nu ska jag låta allt som kläcks och föds ur det perversa + kitschiga och det äckliga + gulliga få existera och växa fram och upp.. Eftersom all information som flödar är osorterad och ostrukturerad måste vi hela tiden tolka och organisera den för att skapa någon slags sammanhängande världsbild. För min del görs det genom att hitta det där driftstyrda och det äckliga. Leta rätt på det ack så normala men ändå bortsorterade??? Och trycka in det i en overhead-apparat eftersom det tilltalar den 16-åriga Iris (alt. 6-26-åriga, om jag ska tänka på apparaten som en diabildsmaskin eftersom min mamma sedan jag var liten och än idag visar bilder med en sådan).



 NÅGRA EXEMPEL:
(ristad plast)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar