19 okt. 2017

KKOONNSSTTEENN


är generös eftersom allt kan vara konst.

är bra eller dålig beroende på hur mottagaren betraktar/upplever den.

finns kvar än idag eftersom behovet + nyttan finns.

är ett sätt att umgås.

är ett nytt språk som alla intresserade håller på att lära sig.

har inget med den fysiska verkligheten att göra, bara begrepp som försöker ringa in vad det innebär att bara människa - självförståelse.

är en plattform för all förståelse.

undersöker utan att nå ett vetenskapligt svar, snarare samhälleliga målsättningar.

får oss att utveckla, vilja veta mer om oss själva.

kräver att någon (modig) säger att det är konst.


är tillvaron sedd genom ett temperament.

är en arena där förbjudna eller osynliga saker kan uttryckas och diskuteras.

är terapeutisk till sin natur eftersom den handlar om att bearbeta intryck.

är till för alla som vill ha den.

är en ursäkt, ett begrepp för någonting som inte kan kategoriseras någon annanstans.

är styrd av bekräftelsen från etablissemanget.

är en smörig, ohälsosam symbios mellan konstnärer och kritiker.

är förståelse, gestaltning, tolkning och översättning.

är ologisk.

är förfärlig.

är det kreativa uttrycket.

är allt man gör med omsorg.

är en täckmantel för att producera och visa upp egon i närmast fjärmande syfte; som inte tillför någonting som bekräftar vår existens, eller som över huvud taget inte har med våra existentiella frågor att göra, vilket det kreativa arbetet har.

är elitistisk.

är en medveten handling.

är sympatiskt.

ställer oss i ett ifrågasättande, obehagligt och samtidigt attraherande ljus. Detta skapar en lust, ett begär, en vilja att dra till sig och rikta en fråga till oss som betraktare.

är det som går rakt in i magen eller hjärtat och inte via huvudet. Som en lukt eller ett ljud som man inte förstår varifrån det kommer eller varför det finns där.

är ett dåligt samvete, ett illa dolt behov av att ständigt rättfärdiga sig; såväl från samhällets sida som av många utövare.

är att gestalta en tanke; den förutsätter någon slags avsikt, om än outtalad eller oupptäckt.

handlar fortfarande om "banala" begrepp som fantasi, infall, idéer - där konsten blir plattformen.

är ett värddjur för parasiter - idéerna snos till marknad, reklam och annat.

är befriande och obegriplig - det går sällan att uppfatta analytiskt eller intellektuellt - du bara rycks tillbaka till ett stadium av mystik, lite som barndomens lockelse.

är en viktig plattform för resultatbefriad reflexion och excess.

är det som pendlar mellan fiktion och verklighet.

är upplevelser.

är farlig att definiera eftersom den då måste underkänna en massa saker som uppenbarligen kan ha en stor vikt för många andra.

är enligt den institutionella konstteorin: det vi kallar för konst.

är egentligen inte någonting. Det är ungefär som när man skapar fotbollsspelet; några personer samlas och kommer överens om att man nu ska sparka med fötterna enligt vissa regler.

är något som hela tiden söker expandera och överskrida sina gränser. Om vi bara skulle göra det som tidigare gjorts hamnar vi istället i en hantverkstradition.

är i nuläget idébaserad. Att idag säga att någon är modernist är ett skällsord och alternativet till modernismen är att vara konceptuell.

är som kommunikation väldigt överskattat. Det räcker med att gå på vilken konstutställning som helst för att inse att det inte sker någon kommunikation. Det är mycket enklare att prata.

är det som kan förmedla glädje eller en stunds avkoppling, fastän det sparkar bakut.

är egentligen inte ett gemensamt språk eller en gemensam överenskommelse eller kod. Det är mycket mer känslomässigt, som en smekning.





Eftersom jag älskar summeringar och listor så kommer här en LITEN REMINDER. VÄLJ DET SOM KÄNNS BÄST: ur Konstens anspråk (1999), Glänta produktion.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar