4 apr. 2018

KONSTNÄRLIG UNDERSöKNING 1






I examensarbetet kommer jag att genom posthumanistisk teori undersöka den mänskliga överordnad/antropocentrism  som jag upplever att allt omkring oss präglas av. Hur människor lärt sig att förakta det som är lite avvikande, ser annorlunda ut och hur detta förakt är nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta exploatera och kolonisera andra djurarter.

Hur tar sig icke-mänskliga varelsers närvaro/frånvaro inom skolan uttryck? Jag upplever att det att ifrågasätta mänsklig överordnad över andra arter idag sker ur lärare eller elevers egenintresse och inte som något som på ett mer systematiskt vis lyfts in i undervisningen. Det jag hade velat fördjupa mig i är på vilket sätt posthumanistisk teori (som på olika sätt diskuterar hur antropocentriska strukturer behöver luckras upp) hade kunnat inspirera eller ge ett betydande avtryck till våra skrivna styrdokument och läroplaner. Men också till den informella, dolda läroplanen som reproducerar ett samhällssystem som accepterar att icke-mänskliga djur fortsätter att konsumeras och exploateras för människans skull.
Både den formella och den informella undervisningen har undvikit att ta på sig ansvaret för att ifrågasätta det faktum att djur förvandlats till banal föda, underhållning, experimentmaterial, husdjur eller liknande.
I levande tillstånd får djur ofta agera producenter, för att i dött tillstånd bli produkter. Är det så att vi behöver träna oss i maktanalys och kritisk analys för att lära oss att ifrågasätta och förhålla oss till olika samhällsfenomen, såsom människa-djur-relationer? Hur kan jag träna mig i/utforska/uppmärksamma en sådan maktanalys genom en konstnärlig undersökning?






Inspiration till det konstnärliga undersökandet:
Berlinde de Bruyckere, med serien:
Into One – Another II, To P.P.P., 2010-2011









Berlinde de Bruyckere The Black Horse 2003
 







Monica Cook











Liliana Porter

 
Liliana Porter Concert, 2004


 Liliana Porter Dialogue with Alarm Clock, 2000


Liliana Porter Brancusi, 2008


Processen i det konstnärliga undersökandet:

 









Efter första handledningen har jag funderat mer på att undersöka vad som händer hos mig/betraktaren när olika sätt att se på djur sätts i kontrast. T.ex. bilden av djur i köttindustrin kontra ett porslins-, leksaksdjur.Eller bilden av en överkörd mås (har en liten makaber samling av roadkillsdjur :( ) kontra en leksaksfågel eller bilden av en slaktad gris kontra en halmgris osv. Min roll i det hela blir att leta upp möten som skaver och som innehåller olika värderande konnotationer. Det blir inte att försöka visa någon verklighet utan mer att jag via mina olika val av material får en chans att rama in och undersöka det jag tycker är det essentiella och som skaver i relationerna mellan ickemänskliga varelser och mänskliga varelser. På något sätt ska jag lyfta in det som jagat mig och kanske många andra. Det som är ett hinder mellan mig och en behaglig, eller i alla fall något mer behaglig tillvaro.


Eftersom jag fortfarande är överallt och ser allt omkring mig som eventuellt användbart material ska jag fortsätta att bara göra, begränsa, göra, begränsa, göra och begränsa. Och försöka fläta samman allt till en strukturerad riktning.

ÅTERKÖMMER. HAJHAJ





.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar