28 feb. 2014

(v.9) Veckoreflektion


Måste sammanfatta den här veckan med en liten bildsnutte:
 
ALLA SKA MED
 
 
+++
Lars-Åke Kernell pratade om några dikotomier i skolans värld -SOM VI MÅSTE KASTA OCH VÄRDERA OM, RÖRA IHOP, ÄNDRA INSTÄLLNING TILL, MIXA, OCH BLANDA UPP!!!!

subtilt - mätbart
glädje - nytta
bildning - utbildning
roligt - tråkigt
lätt - svårt
vardag - vetenskap
praktiskt - teoretiskt
 

Mitt "välslipade" argument handlade om att vi som lärare har i uppdrag att eleverna ska känna sig delaktiga i samhället och sin samtid. I Läroplanen för gymnasiet-11, skolans värdegrund, står det att "Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på." En ingång till att öppna upp för det demokratiska tänket är ju att låta eleverna vara så delaktiga i undervisningen som möjligt. Att låta deras erfarenheter, intressen, tankar och behov få vara det som undervisningen, i mycket större utbredning, får kretsa kring. Att med "konsten" som metod (konsten så som ifrågasättande, analytisk men även de kreativa processer som den innehåller) ge utrymme för olika former av diskussioner, debatter och dialoger som förhoppningsvis låter eleverna se till de kunskaper de lär sig i ett mer komplext sammanhang. För att förstå och få en mer överskådlig uppfattning om hur allt hänger ihop och hur vår värld ser ut, mycket också genom att få ta del av andra människors uppfattningar och tankar. Nu vet jag inte hur lätt det är att verkligen ta till det här i praktiken och jag vet inte heller i hur stor utsträckning man redan försöker anpassa undervisningen till det här, men jag hoppas och tror att det är en metod som gör det lättare för eleverna att ta till sig den enorma mängd kunskap som de ju bara måste lära sig idag.






 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar