23 jan. 2015

Reflektion ETT


*~~= entligen bild ijen==--~**

Vi har börjat fördjupningskursen med att prata lite om konstkritikern och författaren John Berger och tittat på hans filmer i Ways of seeing.

I Psychological aspects, som är den första av fyra delar, pratar Berger lite om hur vi ser och att vad vi ser har att göra med vad vi vet. Meningen med vissa bilder (och äldre målningar) har gått förlorad eftersom det vi oftast ser är reproduktioner, urklipp, fotografier och i helt andra kontexter än vad de kanske var avsedda för från början.
Bild av John Berger, hämtad från någon http://jennygreenwell.blogspot.se/

Andra filmen Women in Art handlar om hur vår västerländska konst i evigheters evigheter har objektifierat kvinnan och gör skillnad mellan orden naked och nude -- aktiv, passiv -- subjekt, objekt.. En tråkig tradition som verkar vara så seglivad och trög att vi alla känner igen det idag, i media, reklam och överallt får vi ofrivillligt med oss den manliga blicken och hans sexualitet.

I Collectors and collecting menar Berger att oljemålningarnas realism med prylar, kläder och krams och krims skulle visa makt, status och rikedom. Målningen som ett skrytbygge. Berger visade Rembrandt som exempel, en av hans tidigare målningar, där han var ung och alldeles säkert på väg att bli a real **star * och därför ville visa sin vackra hustru och allt vad han hade köpt. Det andra självporträttet var ett senare verk, mycket mer avskalat och enkelt. Kanske hade han inte lika mycket behov av att skryta eller också hade han tröttnat och insett att allt det ytliga egentligen inte är särskilt intresssssssant. Idag är den senare också värd mycket mer än den första, sa Berger..

Sista filmen, Commercial Art handlar om att äga och konsumera. Gamla målningar som påminner om vår tids reklam, du är vad du äger. Att reklamen lockar fram fantasier och drömmar om en möjlig framtid... För att uppfylla dessa drömmar krävs dock att man behöver bli lite avundsjuk..och sedan handla..



Under föreläsningen kopplades lite av Bergers idéer ihop med ÅR 2015. Bland annat att vi idag via sociala medier också visar oss själva med ett visst perspektiv. Att reklam och konst kan vara sammansvetsat. Satir historiskt och idag. Att det är mycket fler kvinnor som är serietecknare och tar plats i SATIRvärlden än vad det tidigare har varit och att det och ett annat samhälle förändrar klimatet och humorn på satiren. Men att kvinnan ofta, nu som då, skildras med en viss typ av skuld och med avsikt att förföra. Den digitala bildens uppkomst och några nämnvärda fotografer, som Anders Petersen, Lars Tunbjörk och Vivian Maier. Terje Helleso-skandalen.. Föreläsningen handlade också om nyhetsbilder/nyhetsfotografer och att vi kanske borde försöka se dessa bilder i ett större sammanhang. Till exempel tänka in fotografen i bilderna. Nedan till vänster ser vi årets nyhetsbild utland - vinnare 2011, Paul Hansen. OCh bredvid Nathan Webers bild av vinnaren och de andra.








Mer bobiloldanonalolysos......
Min pappa håller fram lilla Morris framför min förskoleklass. Det jag ser i den rena, "artiga" avläsningen är att det är 90-tal och jag undrar om det verkligen är lika färgglatt idag som då? Det orangea hyreshuset och den viftande cykelflaggan. Gulligt  med kattungar. Gulligt med barn. Här lär vi oss kanske att älska little CUTE catz. Den här bilden tänkte jag först beskriva utifrån det som bildsemiotikern Roland Barthes skriver om i Det ljusa rummet - med ett ganska allmänt intresse och engagemang, som ur perspektivet studium? Kanske lite mer som en denotativ beskrivning? Det är inget i bilden som väcker något särskilt hos mig. Det skulle i så fall vara hur svårt det är att förstå att man en gång varit så liten att man inte har nått upp till dörrhandtaget.




Däremot finns det en annan bild som jag får för mig inte är särskilt intressant för andra, men som betyder mycket för mig. Det är ett foto som jag tagit med min första egna kamera, från mormor och morfars hus på bondgården i Grums. Fyra madrasser berättar att min kusin eller någon annan har sovit över, någon mer än mig, min mamma och min bror. Flugsmällaren och ljuset visar att det är sommar och varmt ute. Jag minns också att min bror brukade sova med fötterna sådär omslingrade runt varandra, något som jag inte har sett på väldigt länge. Kajsa-Lina ligger på rygg och jag har antagligen just gooosat med henne. I mormors Hemmets Journal hittade jag recept på bakelser som jag skrev av för att baka till pappas födelsedag. Kanske är det dessa små detaljer som Barthes skulle beskriva som en del av punctum, något som attackerar mitt medvetande på ett starkare sätt än vad detaljerna i den andra bilden gör. En liten extra känsla. En 12-åring tar semesterbilder. Inte ute i den fina naturen, inte djuren på den fina gården. Inte den vackra skogen eller mormor och morfar under 11-fikan, utan sängarna i ett trångt litet rum, en tidig morgon. 






HEJDÅ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar