31 jan. 2014

(v.4) Veckoreflektion




ÄNTLIGEN IGÅNG PÅ HDK! Det ska bli otroligt roligt att vara här istället för på peddan. Veckan har varit härlig och satt igång många tankar. Vi har börjat måla mellanbilder och testat lite workshopande: jag, du och vi (härligt inspirerande), klockan-övningen och snabba stillebenskisser kan man aldrig göra för många. Man märker hur kracklig man blir i tecknandet när man inte har hållit igång det på ett tag. Fläcken-workshop. Vilka tankar kan uppstå ur en enkel fläck? Man behöver inte alltid mycket material för att komma längre i fantasin. Alla övningar känns viktiga och värdefulla att ha med framöver i arbetslivet och bildundervisningen. Att jobba i grupp, med lekar, workshops, övningar kommer alltid att vara något som lönar sig i längden. Vikten av att alla känner sig delaktiga, respekterade och vågar ta plats, tror jag, är viktigare än (och en absolut förutsättning för att kunna ta till sig) all kunskap som ska förmedlas i skolan. Jag är nyfiken på hur långt vår lilla klass kommer i frågan VAD ÄR BILD I SKOLAN och varför är bildämnet viktigt för samhället och vilken kunskap vi får med oss under de här åren inför kommande ARBETSLIV. Efter en sådanhär uppstart är förväntningarna minsann inte låga.


Från http://skolverket.se/ har jag här kopierat ämnesplanen för BILDBIL0Bra att ta en titt på lite då och då för att det verkligen ska präntas in i huvudet (även om risken/chansen? kanske är stor att det kommer förändras tills dess att vi är klara).


`**~BILDIBILD~**``

Framväxten av en global visuell kultur som påverkar livsstil, yrkesval och identitet har fört in en vidgad syn på vad som är en bild. Ämnet bild ger grundläggande kunskaper inom samtliga områden som återfinns i den visuella kulturen. I ämnet avses med bilder visuella två- eller tredimensionella framställningar som finns inom till exempel konst, formgivning och populärkultur.


Ämnets syfte  

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i hur bilduttryck konstrueras, framställs och används för kommunikation. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur betydelse skapas i bilder samt färdigheter i analys och tolkning av egna och andras bilder.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, producera och redovisa bilder med olika verktyg, i olika material och för olika syften. Den visuella gestaltningen ska omfatta en mångfald arbetsmetoder, såväl tvådimensionella som tredimensionella eller digitala, så att eleverna får möjlighet att fördjupa sina erfarenheter och utveckla förmåga att uttrycka sig för att nå en hantverksskicklighet i några valda tekniker. Undervisningen ska erbjuda metoder som leder till att eleverna utvecklar en öppen attityd och förmåga till nytänkande, idérikedom och personligt uttryck. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för och driva sina egna arbetsprocesser.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla en bred förståelse av bildens språkliga funktioner och hur bilden kommunicerar, genom att presentera sina arbeten i utställningar och samproduktioner med olika aktörer. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utforska och bearbeta influenser från den visuella kulturen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av förhållanden och villkor som gäller där bilder och visuella framställningar används professionellt.

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att se, analysera, tolka och samtala om olika typer av bilder. Förmåga att använda ämnesområdets språk och etablerade begrepp för att förklara och värdera eget och andras bildarbete samt andra visuella företeelser.
  2. Kunskaper om bildens funktion och användningsområden i samhället, i nutida, historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
  3. Förmåga att arbeta nytänkande, idérikt och med personligt uttryck samt att arbeta i kreativa processer. Förståelse av vad ett konstnärligt förhållningssätt innebär.
  4. Färdigheter i att framställa bilder med hjälp av olika material, tekniker och konstnärliga uttryckssätt, såväl med traditionella material som i nya konstformer och medier samt förmåga att själv utforma bildspråkliga budskap.
  5. Förmåga att exponera, presentera och diskutera olika former av bildarbete.
  6. Kunskaper om hur bilder och visuella framställningar uttrycker stämningar, betydelser och berättelser i olika genrer.
  7. Kunskaper om etiska förhållningssätt, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar