30 jan. 2014

Workshops, Wecka 4




Det första vi fick ta oss an på HDK var att teckna av varandra utan att titta på pappret och utan att släppa pennan. Mycket rolig och frigörande övning då man får släppa loss, göra fult, skratta, prata och titta på och med alla andra.
Enkla, opretentiösa övningar känns som en superbra början för att undvika trista, försiktiga klassrum och istället skapa god sammanhållning och ge alla elever en plats där de kan blomstra..~~**
 

Sedan hade vi en Workshop som handlade om Jag, du, vi. Utifrån associationer, som vi skrivit och utvecklat till en buske med massa olika grenar av ord, fick man välja ett enda och utifrån det komplettera med en leksak/pryl. Efter det valde man en plats i rummet som kändes trivsam och sedan fick man skriva ytterligare ett ord och välja en till leksak.
Att höra och se hur alla andra tänkte om sina egna och om andras val var väldigt intressant, fint och jag fick en djupare inblick som kändes nödvändig och även det, som en bra start! 
  
Här är jag!



Klockan. Stillebenteckning med många korta och snabba skisser. Det var väldigt härligt att jobba snabbt! Att till exempel teckna med vänsterhanden kändes också oerhört nyttigt då det inte kan bli annat än förbannat fult. Eftermiddagen spenderade jag med att fylla i och färglägga, teckna igen fast bakom några klasskamrater (för meta-metaeffektens skull !?? -bakom människorna, på bordet, under bussen, bredvid kaveln osvvvvv)...



           







FläckfläckfläckfläckFläckfläckfläckfläckFläckfläckfläckfläckfläck


 Smutsfläck, plump, smutsigt ställe,
skamfläck, fel skavank, märke, prick, plätt..
Man får inte direkt bilden av att fläckar är något önskvärt och intressant.. Men det enda som krävs är fantasi och skaparglädje för att förvandla något så vardagligt och tråkigt som en simpel fläck till den berättelse, utseende och det sammanhang som den skulle kunna befinna sig i.
Att försöka utgå från det minst betydelsefulla man hittar och få det att bli något intressant är alltid en bra utmaning! Vi fick kombinera en medhavd fläck med en redan befintlig tuschfläck och ett möte skulle skapas och kopplas till skolvärlden. Jag fann kaffluff bland de skarpa kaffekoppsringarna, som möter det vattniga och mjuka prickringarna. Tanken var att makten som kommer med en lärarposition, lätt kan ta fel riktning förgöra och döda en elevs intresse och nyfikenhet för ämnet...


Världens gosigaste fläckar








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar