30 jan. 2014

Workshop, vecka 5



             

Lina och Jenny ordnade finfint under första workshopen vecka 5, som gick ut på att göra en stop motion-film! Processen med den lilla griffeltavlan och krita som material, tyckte jag, fungerade utmärkt då minsta streck blev betydelsefullt i fotandet. Det var ett tacksamt tillvägagångssätt, snabbt och smidigt! Under min VFU-period höll eleverna i årskurs sju på med stop motion filmer, och jag såg hur engagerade de var, med sina ipads fasttejpade på borden och med modellera i klumpar överallt. Verkligen värt att lägga ner lite mer tid på och utveckla kunskaperna inom så att man kan använda sig av det under egna lektioner! Bilden nedanför är ett exempel på vad mina elever iiiiinte kommer att komma undan med utan diskussion -som dessa VFU-sjuor gjorde... 




Jag och Roman försökte också ge oss in i stopmotionvärlden, han
tecknade och jag fotade (därav det något ostadiga resultatet). Testade även att göra en hemma. Resultatet blev väl sådär men det var sjukt roligt och absolut något jag tänker fortsätta med, inte minst för att lära mig allt det tekniskaa..
 
 

 







Denna vecka har vi haft lite serieworkshops! Inför detta har jag tittat runt lite, bland annat på Inger Edelfeldt (ovan), Martina Edoh Holtermann och Nina Hemmingssons underbara serier!

Vi har pratat lite om och försökt återskapa olika tecknade figurer och jag älskar alla mina fiktiva vänner från barndomen. SÅ här ser tydligen Pikatchu ut enligt mitt krackliga minne..
 






Instruktionsserie. Hur man blir känd. Bra att veta de dagar då läraryrket blir trist och för alldagligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar