7 mars 2014

(v.10) Veckoreflektion


Dag-för-dag-REFLEKTION:


Måndagen började dåligt. Våndades i ångestkrämpor hela natten till tisdagen för att min hjärna är så trögflytande, seg som kola. För det första tyckte den att februariimperiet inte alls lät särskilt skumt och med stora bokstäver antecknade jag "Vi vet inget, inte ens att vi inget vet" - något som säger ganska mycket om i vilket sinnestillstånd jag befann mig. Till sluuut föll i alla fall poletten ner och jag insåg syftet med lektionen (och att min intelligens bör ifrågasättas). HISTORIA. FAKTA. KONTEXT. URVAL. PRESENTATION. EFTERHANDSKONSTRUKTION. Allt spelar roll för vad vi lär oss och vad som ger oss våra uppfattningar. Den fakta vi tar del av har någon valt ut att presentera på det sättet. Var det sedan landar, i vilken kontext det presenteras, spelar stor roll. Det här var ju något man lärde sig redan på högstadiet, när man förstod att det faktiskt var möjligt och tillåtet att kritisera våra läroböcker, en ganska underbar insikt. Ändå gick det ofantligt dåligt när vi i gruppen själva skulle skriva ihop en fiktiv historia och sedan blanda den med fakta. Resultatet hamnade på den absolut lägsta kreativa nivå.. MEN, jag tar med mig en mängd bra saker ändå och eftersom vi ska bli lärare så kändes det absolut relevant att börja tänka lite mer på vad vi kommer att välja att ha med i vår undervisning.

Min grupp pratade om samtidskonst i Kina och ledaren Ming Mao som hade utsett en grupp på fem, helt galna personer, som hade i uppdrag att se över all
konst som fick ta sig utanför landets gränser.. Tankarna kretsade kring hur kontrollerat det var under Maos tid och att det i dagens Kina fortfarande är många som självcensurerar vad än de arbetar med för att inte stöta på problem och för möjligheten till en lyckad karriär. Det är ju absolut något att fundera kring, i synnerhet när det handlar om yttrandefriheten som ju bara måste få vara "obegränsad" inom konsten. Jag är ännu inte helt säker på vad man får och inte får göra i Kina, men som Elin Wikström nämnde under samtalet efter Ai WeiWei - the fake case-filmen (har skrivit mer om det under kulturorientering), så handlar mycket av den moderna konsten i Kina om MAKT. MAKT MAKT MAKT. (Och att konceptkonsten, som var en inriktning vi valde att prata väldigt kört om i presentationen, inte är någon direkt accepterad konstform). Boken vi tittade i under måndagens lektion var sjukt intressant och mycket i den fick också tankarna att gå just till maktförhållanden och socialt, politiskt och ekonomiskt förtryck, sexism och speciellt mycket spieceism (- mellan arter). NUUU MÅSTE jag också ta med några ganska fruktansvärda och groteska bilder på verk av kinesiska konstnärer:  
 
 
 
Chen WenLing

 
Huang Yong Ping
 

Cao Hui
 
Yue Minjun

Los Hermanos Gao

Tisdag och seminarium med Rebecka Nordström. Vi diskuterade olika bilder ur tidsskrifter, mest reklambilder. Analyserade och gick in på semiotik och olika teorier kring "bildkunskap" utifrån boken Det kreativa ögat; perception, semiotik och bildspråk. Hur viktigt det är att vi har och lär ut kunskaper i det visuella språket. Att vi aktivt måste jobba för att det ska få högre status gentemot verbalspråket, eftersom det idag är underordnat - speciellt i skolundervisningen. Den bildandvändning som vi lever i och med idag kräver att vi utvecklar bildkompetens och att vi tränar på det genom att, som vi gjorde under tisdagslektionen, analysera olika bilder gemensamt. VI FÅR INTE BLI ETT BILDANALFABETISKT FOLK!
Snabbaste genomgången av några få begrepp och ord som vi tog upp:
Lingvistisk (språklig) och nonlingvisisk undervisning + vikten av att använda båda sätten som en del i undervisningen.
Semiotik (=teorier, vetenskap kring våra språkliga tecken, då även bilder) som mycket handlar om index, symboler och ikoner.

Extra fokus under dagens bildanalyserande kretsade kring denotation; den bokstavliga, direkta betydelsen, alltså vad vi ser och konnotation; den indirekta, associativa betydelsen.

Onsdag: Assignment.

Torsdag: Pratade om alla olika assignmentresultat! Otroligt kul att titta på och alla hade gjort underbart fina lösningar på filmandet.


Fredag: Sokratiskt samtal. Tänkte skriva mer om vad jag tycker och tänker om sokratiska samtal i nästa veckoreflektion.

Tack och hej, nu är det helg!


 
 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar