21 mars 2014

~Slutreflektion






Veckoreflektioner:
 


 
 
 Slutreflekterat med ett reflektionslekhäfte!
 
 
 
 
Och mina enda anteckningar från högstadietidens inspirerande bildlektioner..



Nu har alltså kursen nått sitt slut! Tack fina klasskamrater för att vi har fått ta del av varandras små v*rLdaR, tack underbara lärare för en rolig och lärorik tid. Det är alltid svårt att förstå vad man har lärt sig efter det att man faktiskt lärt sig det (gjorde ett försök till att illustrera inlärningsprocessen på en bild), för trots att jag tänker så det knaAakar, når mitt medvetande kanske inte ens 0,5% av allt det just nu. Men i det maskfyllda huvudet minns jag när Anna och Katti gick in i en video och ställde sig och dansade för oss med frågan "när tar egentligen ett konstverk slut?".. och Camilla Wus fiskbild som får oss att förstå att vi måste akta för oss för att råka hamna i det fack som HÄMMAR och tar död på allt vad kreativitet innebär. Regnbågslaxmallsfritt, tack! Valenta som nämnde att det måste finnas ett "problem" eller vara något man vill visa/ändra på för att den kreativa processen på riktigt ska sätta igång. Gunve pratade på samtidskonstintroduktionen just om traumahantering och att de sanningar som tidigare hade rått förkastades och utmärkande för flera konstnärer efter andra världskriget blev just att hantera den nya tid som var fylld av missnöje och otillfredsställelse. Vilket i sin tur ledde till att den intressanta och fria könst som vi har idag, tog sin plats som kritisk och ifrågasättande. Och just den inställningen behöver säkert nå våra elever i skolan. Till vår allra sista lektion gjorde jag ett litet reflektionslekhäfte (några bilder från det med ovan) med ihopplock av tankar, samtal och intryck som vi (eller bara jag..) haft under kursens gång, eftersom vi pratat lite om allt från Hitler till mens så blev det som det blev! Förhoppningsvis lärde sig någon till och med något...

~~SLUT FÖR NU~~





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar