27 mars 2014

Veckoreflektion v.13

TEMA MAKT
Enligt det sociokulturella perspektivet handlar makt om att vi påverkas av varandra, vissa människor mer än andra. En del personer  har större möjligheter till att påverka oss och just de människor som befinner sig i maktpositioner bör på alla sätt granskas så att de använder makten på ett bra sätt. Det handlar inte bara om positionsmakt (exempel den makt som kommer genom att vara politiker, chef, mm), utan det kan också handla om personligmakt, när man besitter en viss kunskap/information som andra vill få tillgång till.
Positionsmakt - tvångsmakt, belöningsmakt, legitim makt.
Personligmakt - informationsmakt, expertmakt, förtroendemakt (omgivningen låter någon bestämma tack vare dennes personliga egenskaper, som tillit). 








Tisdag - Uppstart och film som handlade om Hannah Arendt, som studerade filosofi för Heidegger (Varat och tiden), och själv kom att bli en betydelsefull filosof, författare och kritiker under sin levnadstid i New York. Hennes teorier handlade mycket om totalitarismen (inom nazismen och stalinismen)och i boken Den banala ondskan, och filmen vi såg, skriver hon om Adolf Eichmann och hans rättegång (filmens handling) och hur Eichmann som byråkrat handlade på det sätt han blev tillsagd, inte av ondo eller hat, utan för att han slutade att tänka själv, slutade att ta sitt personliga ansvar och hon kritiserade även rättegångens utfall.

Såhär kände vi oss tydligen efter det att vi sett filmen. Dramatiskt blev det, med kol och stora papper -underbart fint och oavsett om man ville eller inte var nog frågan om MAKTENS alla möjliga utfall, antagligen i varenda huvud.

  




---

Onsdag - Små frön börjar gro till vad gestaltningsarbetet ska handla om! Har länge haft ett litet mål att skriva några barnböcker, så vilket tillfälle passar egentligen bättre än att börja nu? Eftersom alla val man gör under tiden man skapar något som (i bästa fall) ska nå ut till andra än en själv, handlar om någon form av makt, i synnerhet vad det gäller barn och det man vill förmedla till dem. Det känns jättesvårt, men också viktigt att tänka på. Vart går gränserna för hur man bör tänka? Vad tilltalar och väcker nyfikenhet hos barnen (men även vuxna)? Jag har idag bläddrat i cirka hundrafemtio barnböcker och kommit fram till att där inte finns något som jag just nu är ute efter. Stina Wirsén och Barbro Lindgren tycker jag annars är väldigt inspirerande!

Torsdag -  Har med hjälp av min förskolelärarsambo, gjort en mycket enkel barnbok för yngre barn. "Svara Klara" blev titeln och tanken med den är att man får lära känna Klara genom att hon berättar vad hon tycker om ditt och datt, därefter frågar hon läsaren. Vi tänkte lite på att när man läser för barn, vill de ofta kommentera, berätta själva och få hoppa in i berättelsen. Att hela tiden behöva välja och ta ställning vet jag inte hur bra det är egentligen, men det känns i alla fall som en idé som går att utveckla (nu är detta dag 1 så att idén är långt ifrån klar är kanske inte så konstigt). Men en skiss över hur det skulle kunna se ut är i alla fall färdig.

Sedan har jag tänkt lite på en friare bok. En bok som ska sväva helt mellan fantasi och dröm, utan sanningar och med poesi för barn. Olika karaktärer som på olika sätt kan symbolisera makt kanske ska finnas med, har inte kommit så långt i tankarna kring den, men har börjat försöka skapa några olika karaktärer som jag kanske kan ha med. Vill jobba mycket med collage och antar att det får bli en hel del i datorn med hehe hur det nu ska gå..

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar