2 apr. 2014

Veckoreflektion 14

 

Den här veckan har det gått väldigt trögt. Har en hel del idéer men har inte lyckats komma mycket längre än seglande genom huvudet med dem. Vill förutom att bara göra olika karaktärer göra något lite större eller mer skulpturalt, med grenar, guld, puffkuddar av siden, persisk miniatyrkonst, ett äggland, mammor med kyssfyllda bussar, ett grodyngel som skvalpar bland droppar, något värdefullt som spolas upp på land, en buffel med magiska horn.. Behöver antagligen stanna upp lite och välja en bestämd ingång. Men barnbok känns fortfarande rätt och eftersom jag har svårt att välja bort idéer kanske jag får knö in allt i bokform. För hela tiden syns tecken på att det ska bli något till barnens värld.



Jag har fortsatt att bara teckna det som kommer upp i huvudet. Mest kommer jag antagligen att jobba med collage, ska börja göra lite bakgrundsmiljöer, i
 akvarell, tyg, plast och olika papper?
Förhoppningsvis blir det tre olika böcker. Dels någon mer konkret, lättläst och en för något äldre barn (min sambo har skrivit en som heter Jojje och jag som handlar om två pojkar som bor i ett höghusområde och som ska köpa en keps till Jojjes bror, men så flyger kepsen iväg ochosvvvv)... Och den tredje, experimentet, mer gränslös, konstig och diffus, vinklad fast lättläst?..

Denna vecka började med mönster, som snart kom att bli mönstermamma. Hon hör antagligen hemma i den boken som är mer flummig. Mönstermamma var snäll och glad, runt henne sprang alltid massa barn. När jag har placerat henne i rätt miljö tänker jag få in mycket barn, enkla bakgrundsfärger och kanske ska mönstermamma gifta sig med sig själv.





 


Eftersom solen har varit här har jag också varit inne mycket på bad, strand, lek, mer mammor och barn. Någonstans vill jag försöka få med det. Sedan fastnade jag som vanligt vid djur. Massa djur. Vet inte vilka jag ska jobba vidare med. En gubbe på plastfilm. Trollkarl? Narr? Bara en väldigt läskig och alkad gammal man?
Mjukt kramkalas? Det här är mycket förvirrande tider känner jag nu. Lite väl mycket tid åt att tänka..




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar