14 apr. 2014

Veckoreflektion 16



Lite barnboksinspiration


Jag kommer tyvärr inte att kunna närvara imorgon, så ni som tittar på mig behöver inte oroa er för att jag inte lagt upp i tid osv..  Den här tiden har varit lika förvirrande som tidigare och fortfarande är känslan att en granat har splittrats i mitt huvud och små idéer som drar åt vitt skilda
 håll ska försöka enas till en klump och bilda ett fint och vettigt, genomtänkt resultat. Hur det ska gå har jag inte en aning om. Har läst några olika barnböcker,  och beställt Barnbokens byggklossar av Maria Nikolajeva, Bild och samhälle: visuell analys som vetenskaplig metod av Patrik Aspers, Barnlitteraturanalyser av Maria Andersson och Elina Druker, Barnboken i samhället av Lena Kåreland.

Veckans olika makttankar
~Barnboken: Har börjat skriva lite på mönstermamma. Hur hon tycker att de barn hon umgås med sällan får ha roligt och därför vill styra upp en riktigt ordentligt 
fest genom att gifta sig. Eftersom hon inte har någon partner får hon helt enkelt gifta sig med sig själv. Eller med alla gäster. Har ändrat idén om poesin och det flummiga till en ganska enkel och tydlig berättelse, eftersom det blev ALLDELES för svårt. Många karaktärer har fått liv, men vet ännu inte vilka som ska få plats i boken.




Andra idéer: Ett middagsbord som handlar om det man kan känna under ÖVERGÅNGStiden(?) mellan barndom - vuxenliv.. (Eller hur det egentligen är samma sak fast samhället styr en till att bli en person som kan kallas vuxen).. Har en del nedskrivet som jag i så fall hade tänkt presentera genom att ställa upp ett matbord, med tankedukar, levande ljus, maträtter, menyer innehållande rätter, samtalsämnen, fakta blablablöa. Eller lerfigurer som ska handla om något helt annat? Är lite förvirrad, så får se om det ens blir något av det.




lergubbe som spyr/äter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar