16 feb. 2015

Reflektion FYRA



Nu har vi satt igång på riktigt med gestaltningsarbetet!

Förra veckan började jag att läsa lite om Biskopsgården på flashback. Det var som vaanligt oerhört inspirerande eftersom det väcker så mycket känslor att befinna sig i det där INGENMANSLANDET... Efter en totaltid på ca 4-5 timmar kände jag mig fullständigt hjärntvättad och redo för att på något sätt avreagera mig.


Jag växte upp på i Björkekärr, i de billiga orangea lägenheterna som kallas Studiegången (aka somaliagången....) Under högstadiet upplevde jag att vi från studiegången inte var riktigt lika fina som de från de dyra villorna bredvid. Så att läsa så mycket skit om Biskopsgården (Boskapsgården, Lilla Bagdad..osv) ger mig en del skam/skuld??-känslor tillbaka (även om det inte ALLS är samma sak) men jag ändå gå vidare med det här på något sätt.



 
Från flashback:

"Själv har jag lite till övers för hela Hisingen, det blir 3 grader kallare bara man kommer över bron och man ser hur slödderprocenten i människorna går upp..." /Scartkabel

"Hisingen har de mest deprimerande, nedslitna och skabbiga delarna av Göteborg. Bor där ute själv så man passerar ofta förbi och noterar saker i sin vardag. Det verkar även som göteborgs stad dumpar alla socialfall med missbrukarproblem, psykiska åkommor osv ute på Hisingen. En salig mångfald av socialfall, white trash, blattar och negrer.

Vågmästereplatsen, Backaplan, Brunnsbo, Biskopsgården, Länsmansgården och Backa är inga direkta höjdartillhåll. Sveriges framtid och nybyggarmarker enligt våra kära politiker." / Savoxovas

"Norra Biskopsgården är inte kalas må ja säga. Området runt kvilletorget är även det rått zunkigt, även om bostadsrätterna kostar fläsk i området. Men riktigt deprimerad blir jag av Hammarkullen." /Tyrone

"Hisingen är en gangsterhåla. Jag åker inte dit utan pistol." /Stövel-Anders

"hisingens förorter tycker jag är d vildaste! men biskop kanske är sneppet sämre än hisings backa" / hauchin


"Du ska undvika ställen där det finns ett torg, blattar hänger framför varenda butik hela tiden. När du går och handlar chips på kvällen kommer det att kännas otryggt för dig." /Gidalezu


Angered
Östra
Centrum
Majorna, Linné
Frölunda, Askim, Högsbo
Västra Hisingen
Norra Hisingen
Lundby


Hur uppfattar vi de olika delarna? Hur uppfattar jag dem just nu? Hur uppfattar jag mig själv som en del av dem? Ex när jag var 16 och socialt och intellektuellt handikappad och med tankar som inte sträckte sig längre än till killar och smink...
Flödesskrev de första tankarna som dök upp när jag tänkte på platserna ovan. Ritade bilder. Tänkte att jag med detta skulle ta itu lite med fördomar och minnen för att sedan skaffa mig nya intryck och upplevelser, antingen bara från Biskop eller från alla platser. Då kunde jag utifrån mig själv (och andra ex. flashback) kanske skapa två olika bilder kopplade till samma plats. Men det här var en dålig idé och energin till att gräva runt i FORNTIDEN av mitt liv finns inte så jag släppte det vid skisstadiet.


Nu har jag fastnat i FÖRVIRRING och undrar om jag kommer att ta mig ur det. Funderar på att fortsätta väva samman intrycken jag får från media, flashback, röster omkring mig - om Biskopsgården, med mina egna intryck. Väva, väva, väva. Ord, saker, bilder, blad, teckningar, färg..HMmmmmmmmmmmmm. Hejsvejs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar