9 okt. 2014

Reflektion assignment #4




Hej, jag kommer inte till skolan imorgon, så ni som tittar på mitt behöver inte anstränga er! I alla fall, jag och Ingrid gav en låt som assignment till Katarina och Lina:




En ambient, elektronisk låt, kanske minimalistisk techno? -har inte så bra koll på alla tusen musikgenrer - men med bland annat blåsinstrumment, naturljud och trummor. Tänkte att låten varken skulle vara tydligt glad eller deppig, inte innehålla text och samtidigt ha en titel som går att koppla till något. Var nyfiken på vilken del ni skulle välja att lyfta fram och hur tolkningarna skulle se ut. Vi tänkte också att det skulle vara lite utmanande att få ljud och inte ord -ljud som man kanske inte gillar, som inte ger en något men som man ändå måste försöka förstå och lyssna på. Eller - ljud som man tycker om men måste bygga vidare på och kanske översätta i en annan form. Skulle ni använda er av låten, annan musik/ljud, bli influerade av skivomslaget, låtens titel, använda de känslorna som dök upp under lyssnandet eller kanske sätta ihop en egen musikvideo?

Det kändes som en utmaning att ge ett sånt här assignment, hoppas att det inte var alldeles för svårt! Det som jag älskar med den låten är att man kan höra TRAAANOR runt 2:53 och andra fågelljud blandat med instrumenten, även tempoökningen och att det sedan övergår i ett lugnt pianoslut. Jag tycker att det där finns en jättefin berättelse om liv, natur, frihet (=fåglarna?), identitet (hör rösten säga "I am"??), rörelse, dans och det är fint när man måste lyssna noga för att att höra berättelsen komma.

Tyckte väldigt mycket om Katarinas tolkning - hur jobbigt det var och att det gjorde att hon fick dyka ner i vad Norrland är, det som växte till linjer, ord, ord och tankar om lilla jag - i universum, fördomar, det stora, ljuset från olika vinklar och allt snyggt presenterat i en film med låten till. Texten om saknad, barnet, jagad, alla frågor, vi flyger.. Underbart och väldigt roligt att läsa om hela processen, känslorna som kom under den och att det var en liten utmaning, perfekt! Lina spelade in när hon trummade på olika saker och skapade ljud - prassel, klingande, hårda slag, i takt och i otakt. Det var ljuvligt att bara få lyssna. Föreställa sig vad det är som händer, låta ögonen vila lite. Dessutom fotade hon sig själv med gitarr, och iklädd en huvudbonad av något broderat och en liten pärlplatta (väldigt fin sådan ;)), något som liknar fjädrar, inspirerad av låten "
Norrland - Samer - Ursprung - tillhörighet". Snyggt!





Mitt från Lisa& Lisa:


Gör något vackert fult
Älskade det, eftersom jag tycker mycket om fula, äckliga och vulgära saker (passar mig kanske inte men så är det nog) och här fick jag verkligen chans att jobba vidare med det. Men riktigt så blev det inte pga den himla kaninboken.. Först gjorde den mig glad, men när jag sedan läste den och insåg att MIN idé var ca världens vanligaste barnboksidé + tanken på att jag kanske måste skriva om handlingen och alla rim (som tar timmar att hitta på), blev jag frustrerad på riktigt. Efter förra assignmentet ville jag också utmana mig själv att göra något utan att anstränga mig så mycket, så därför blev det den här kladdhistorien, som gick väldigt snabbt att göra. Vill gärna ha det här assignmentet igen nästa vecka ihih..








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar