19 okt. 2014

Reflektion assignment #5




Jag och Ingrid gav en dikt av Märta Tikkanen till Christine och Linnea.


bilderna på näthinnan
bilderna för alltid
på min näthinna

mörkret som ger glädjen djup


Christine tolkade det genom att måla ett öga i akryl. Jag tyckte att det gick att läsa in mycket känslor i det ögat; glädje, sorg, rädsla.. Uttrycket var fint och jag blev nyfiken på att se vad ÖGAT ser. En liten, liten önskan hade varit att se mer av diiig (Christine) att man får komma dig lite närmre i assignmenten. (Vet dock inte heller hur man gör det så har tyvärr inga konkreta tips/råd.
Linnea tolkade det med en teckning på en vän och text i hennes kläder. Fint kombinerat med bild och text och jag gillar att den var enkelt tecknad och utan färg eftersom känslorna blev så "nakna" då.. Vännens uttryck var väldigt starkt och känslofyllt med stora, stora ögon och en min där man inte kan se om hon är ledsen/glad/galen.. Och text om något man ångrar, kanske klantighet, att misslyckas - och det att vara människa. Jag tänker att hela bilden handlar om saknad och mörker och att om man har upplevt det mörka, först då vet man hur det känns att verkligen vara glad. Mycket fin tolkning och jag är glad att vi fick ta del av den!





Mitt och Ingrids assignment (från Linnea och Christine):


Där man ej är gud och djur

Och människa, jag och du,
I rummet och tidens bur
som nu, som nu

Så många har filmat och jag ville också lära mig! GIck ut i skogen en förmiddag och filmade regn och slätta damm. Ville hitta en fridfull plats. Det gjorde jag, men sedan fastnade jag vid orden - bur, djur, jag och du. Kom som vanligt att tänka på ondska och försöksdjur (det är bilder som är fast på min näthinna...) så jag klippte in gamla och googlade bilder och la till musik av Brian Eno. Tänkte lite på det att missnöje skapar kreativitet. Det här kändes som min The Ring-film, som jag var tvungen att visa för att inte gå under själv. Nu är jag glad att jag har gjort det. Då kanske jag kan släppa animal abuse, rasism, sexism, IS, religion, våldtäkter, krig, kärnvapen, slaveri, avel, mutationer OSV för ett tag. 50 shades of humanity döpte jag den till eftersom jag starkt ogillar den boken + att det var ca 50 bilder med. Utmanande assignment eftersom jag tänkte på allt och ingenting, varför man föds, vad vi gör på jorden, varför vår art har den makt vi har, blablaaa. Det jag kom fram till var att jag skulle samla allt elände på en plats. Skönt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar